Suplementacja witaminy B12 w diecie wege

Jedynymi źródłami witaminy B12 są produkty pochodzenia odzwierzęcego, czyli mięso i nabiał. Nie istnieje produkt roślinny, który bez dodatkowego wzbogacenia zawierałby jakąkolwiek istotną jej ilość w aktywnej postaci. Jeśli jesteś zwolennikiem diety wegetariańskiej, pewnie zdarzyło Ci się słyszeć argumenty jej przeciwników, którzy przekonywali Cię, że powinieneś zacząć jeść mięso. W rzeczywistości witaminę B12 można skutecznie suplementować. W diecie wegetariańskiej jest to bardzo łatwe, w diecie wegańskiej wymaga nieco więcej wysiłku, jednak również jest możliwe.

Dieta wegetariańska

W diecie wegetariańskiej suplementacja witaminy B12 poprzez włączenie preparatów syntetycznych z jej zawartością
nie zawsze jest konieczna. Jeśli spożywamy odpowiednią ilość nabiału i jaj, nie jesteśmy narażeni na niedobory. Laktoowegetarianie regularnie spożywający te produkty, dostarczają sobie odpowiednią dawkę witaminy.

Dieta wegańska

W przypadku diety całkowicie pozbawionej produktów pochodzenia odzwierzęcego, suplementacja witaminy B12 jest trudniejsza. Można pozyskać ją poprzez regularne spożywanie produktów takich, jak:

  • wzbogacone mleka sojowe
  • wzbogacone napoje ryżowe
  • niektóre płatki śniadaniowe
  • zastępniki mięsa
  • drożdże spożywcze „Red Star Vegetarian Support Formula”(drożdże, które są dostępne w Polsce, nie są źródłem witaminy B12)

Zalecana jest tez suplementacja poprzez suplementy diety dostępne w aptekach.

Witamina B12 – niedobory

Witamina B12 odpowiada między innymi za kondycję naszego układu nerwowego, a także wspomaga metabolizm i wspiera regenerację. Jej niedobory mogą prowadzić do poważnych chorób, w tym do anemii i zaburzeń układu nerwowego.

W rzeczywistości nie jest ona obecna wyłącznie w mięsie. Źródłem jej pochodzenia są bakterie, obecne również w produktach nabiałowych i innych, na przykład w niefiltrowanej, niechlorowanej wodzie. Pierwotne plemiona odżywiające się wyłącznie roślinami nie miały problemów z jej niedoborem.

We współczesnej diecie witaminę B12 można również skutecznie uzupełniać – nie tylko poprzez spożywanie mięsa.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s